A látványos építészeti és élvonalbeli technológiai megoldásokkal rendelkező Beijing Daxing International repülőtér építési munkálatait 2014 december végén kezdték meg, a terminál épületének felépítéséhez pedig 2015 szeptemberében láttak hozzá. 2019 június végére befejeződtek az építési munkák, a pekingi Dahszing a tervek szerint szeptember 30-án nyílik meg hivatalosan is az utazóközönség előtt – jelentette a CGTN kínai hírügynökség.

A Daxing Nemzetközi Repülőtér a becslések szerint 2021-ben 45 millió, 2025-re évi 72 millió, később akár 100 millió utast is ki fog szolgálni, ezzel nagyban tehermentesíti a főváros másik nagy repülőterét, a túlzsúfolt Capitalt.

Az amőba szerű, felülről hatalmas földönkívüli űrhajóra hasonlító építményt a 2016-ban, 65 éves korában elhunyt Zaha Hadid tervezte. Korábbról az ő nevéhez fűződnek a szintén Kínában található Guangzhou Operaház, a Wangjing SOHO épülete, vagy Hong Kong-ban az Innovation Torony.

A repülőtér egyik legszembetűnőbb érdekessége, hogy a világ legnagyobb egyterű termináljával dicsekedhet. Légiforgalom-irányító rendszere pedig a Kínában használt legkorszerűbb automatizált rendszer, amely egyszerre négy kifutópálya irányítására képes.

Az öt légi oldali és egy földi oldali épületkarok egy hatalmas, üvegtetejű központi csarnokban találkoznak, a látványnak sem utolsó épület az építészek szerint kellemes utazási élményt nyújt majd , üzemeltetése pedig hatékonyabb és gazdaságosabb a hasonló kapacitású reptereknél. A legtávolabbi beszállókaputól is csak 600 méterre van a központi lounge, az egyes ágak közt majd beltéri gyorsvasúton juthatnak el az átszálló utasok a megfelelő terminálra.

A Daxing repülőtér mindezeken felül Ázsia legnagyobb hangárját is magáénak tudhatja, amely a világ legnagyobb utasszállító repülőgépének számító Airbus A380-asból egyszerre kettőt is tud fogadni. A hangár a China Southern Airlines tulajdonában van, ez a légitársaság adja majd a repülőtér forgalmának 40 százalékát.

A repülőtéren a következő két hónapban hat, valamennyi rendszerre kiterjedő tesztelést végeznek, az első menetrend szerinti járat pedig szeptemberben szállhat fel.

A Tiananmen tértől 46 kilométerre elterülő Dahszing a legnagyobb repülőtér Kínában, és az építtetők szerint a jelenleg négy, a jövőben hétre bővülő futópályájával a világ legnagyobb területű repülőtere is lesz egyben. A repteret gyorsvasút köti majd össze Peking központjával, az utasok így fél óra alatt tudnak bejutnak a városba.

Forrás: CGTN, index.hu, AFP, travelo.hu